‘De illustraties zijn onvoorstelbaar mooi, haast schilderijtjes die je zo in een lijst zou willen ophangen. Toch krijgen de prenten pas echt betekenis door de tekst van Verhelst, die eenvoudig en poëtisch is. De zinnen zijn helder en precies, en komen daardoor met rake klappen binnen bij de lezer. […] De jury wil er geen misverstand over laten bestaan dat zij Het geheim van de keel van de nachtegaal beoordeelt als een volmaakte symbiose van beeld, tekst en vormgeving. Het boek is een ultieme reis door de verbeelding.’ (jury Woutertje Pieterse Prijs, maart 2009)
‘Aan de start van de finale van de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs 2009 stonden uitsluitend raspaarden. Klassebakken, elk in hun discipline topfavoriet. […] Peter Verhelst & Carll Cneut bewerkten een klassiek sprookje tot een kleinood dat in al zijn taal- en kleurenglans de betoverende rijkdom van het origineel nog wist te overtreffen. […] Het winnende boek is dan ook zonder meer volmaakt en van een ontroerende schoonheid. Zowel woord als beeld lijkt uit goud gesmolten.’ (jury Gouden Uil, mei 2009)
‘Ook volwassenen kunnen zich te goed doen aan deze sprankelende fontein van taal; en van beelden, want het sprookje is ook uitmuntend geïllustreerd. Dit prentenboek der prentenboeken brengt de lezer naar de tuin der tuinen van het paleis der paleizen, waar een klein, grijs vogeltje en een Boekenwelp wachten op Peter Verhelst.’ (jury Boekenwelp, februari 2009)
‘Eindelijk nog eens een echt sprookje. Iets waar elke ouder naar verlangt (…) Dit is een ontroerend en mysterieus verhaal met een boodschap en bovendien aangevuld met tekeningen van Carll Cneut die voor jong en oud een genot voor het oog zijn. Dit is ongetwijfeld een sprookje om jarenlang te koesteren.’ (Weekend Knack, december 2008)
‘Door zijn poëtische stijl en door het verhaal de ik-vorm te geven voegt Verhelst aan de oorspronkelijke Nachtegaal meer dimensies toe. Er zijn een nieuw begin en een nieuw eind, het laatste aansprekend en lief. (…) Maar de illustraties van zijn landgenoot Carll Cneut (winnaar Zilveren Penseel 2003) maken het tot een boek waarvoor je als een blok valt. Cneuts schilderingen trekken als magneten.’ (Simone van Driel, NRC Handelsblad, januari 2009)
‘Des illustrations somptueuses qui ont exigé huit mois de travail. Des coulis travaillés, des personages bien trempés et des notes d’humour savemment distillées épousent le texte pour un résultat à la hauteur des exigences de l’Empereur des Empereurs.’ (La libre Belgique, oktober 2009)
‘Peter Verhelsts bewerking van Andersens sprookje De Chinese nachtegaal, met prachtige prenten van Carll Cneut, ziet eruit als een kostbaar juwelenkistje.’ (De Standaard, 22 mei 2020, Veerle Vanden Bosch)