Nieuwe lestips
De kinderen denken na over de eigenschappen en delen van een stad en ontwerpen ook hun eigen stad. Daarnaast werken ze rond roddels en geruchten. Ten slotte denken ze na over het verschil tussen geschreven verhalen en luisterverhalen.
Thema’s: tad, roddel, gerucht, luisteren
Doelgroep: 3de tot en met 6de lj / groep 5 tot en met 8
In deze lesbrief verken je in drie fases het prentenboek ‘Prinses Arabella maakt kleuren’. Elke fase bestaat uit een voorleessessie met bijbehorende vragen en een korte verwerking. Je introduceert de thema’s ‘kleuren’, ‘kleuren mengen’ en gaat dieper in op de opbouw en het verhaal van het boek.
Thema’s: kleuren, kleuren mengen, prinses, schilderen, muziek
Met deze lestips ga je actief aan de slag met fragmenten en tekeningen uit het boek. Ze bieden je praktische handvaten om dieper in te gaan op de thema’s in het boek. Zo helpen we je leerlingen de wereld vanuit een ander standpunt bekijken en daarbij los te komen van stereotypes.
Thema’s: in de schoenen van een ander staan, stereotypes, andere culturen, thuis zijn
Doelgroep: 5de en 6de lj, 1ste en 2de jaar secundair onderwijs of voortgezet onderwijs
Via verschillende werkvormen ontdekken de leerlingen dat niet iedereen gelijke kansen heeft en krijgen ze de kans om eens in de schoenen van een ander te gaan staan. De lestips slaan een brug tussen de actualiteit en het boek.