De kinderen denken na over de eigenschappen en delen van een stad en ontwerpen ook hun eigen stad. Daarnaast werken ze rond roddels en geruchten. Ten slotte denken ze na over het verschil tussen geschreven verhalen en luisterverhalen.

Thema’s: tad, roddel, gerucht, luisteren
Doelgroep: 3de tot en met 6de lj / groep 5 tot en met 8
Bekijk hier

In deze lesbrief verken je in drie fases het prentenboek ‘Prinses Arabella maakt kleuren’. Elke fase bestaat uit een voorleessessie met bijbehorende vragen en een korte verwerking. Je introduceert de thema’s ‘kleuren’, ‘kleuren mengen’ en gaat dieper in op de opbouw en het verhaal van het boek.

Thema’s: kleuren, kleuren mengen, prinses, schilderen, muziek

Met deze inspiratiekaartjes nodig je kinderen uit hun gedachten en gevoelens met elkaar te delen. Gebruik het poëzieboek als startpunt en ga van daaruit verder om vragen te stellen; de kaartjes met groene achterkant omvatten vragen die aanleiding geven tot een gesprek. De kaartjes met roze achterkant zijn actieve opdrachten. Ga samen op ontdekking!

Thema’s: poëzie, filosoferen, vragen, natuur
Doelgroep: vanaf 2de leerjaar
Bekijk hier

Via verschillende werkvormen ontdekken de leerlingen dat niet iedereen gelijke kansen heeft en krijgen ze de kans om eens in de schoenen van een ander te gaan staan. De lestips slaan een brug tussen de actualiteit en het boek.

Thema’s: armoede, ongelijke kansen, dakloosheid
Doelgroep: 5de en 6de lj, 1ste en 2de jaar secundair onderwijs of voortgezet onderwijs
2+
3+ 4+ 5+ 6+ 7+ 8+ 9+ 10+ 11 en 12+ 15+